1982 BMW 323i Baur

1982 BMW 323i Baur
Memorial Day 2010 First Drive 1982 323i BMW Baur Lapisblau M20 5 speed #4154 of 4595 made. The car was imported to California by Dietel Enterprises. I have since changed the wheels, installed the clear turn signal lenses, and I am in the process of installing a new cabriolet roof. I have to do something about those bumpers, too. :) I love this car! To see one of the reasons why, check my post "Score One For the Good Guys" on 6/26/2011.

Monday, November 12, 2018

ONE OF A KIND (Actually Two of a Kind): 323i E21 Prototype HIS Cabrio Hardtop On Marktplaats!

Posted by our friend and fellow Baur owner Peter van Uum today in Facebook.  This is listed as a 'one of a kind prototype', but, as Peter points out, it is actually the SECOND example of an HIS Cabrio.  Peter owns the other one.

Marktplaats is in the Netherlands, so we assume that is where the car is also.























































Description

A truly unique (here idd is only one of them) E21 323i in good condition.

sometime (about 2001) I bought this car on a spur because without knowing immediately what it was, I knew for certain that it was something special here. After a long search and knocking on many closed doors, I discovered that it is a prototype of a project that was started by Toine Hezemans (former BMW factory driver) with the aim of exporting these cars to the USA in a certain edition. He was also completely in USA trim when I bought the car. At the time I spoke with the director of Indupol in Belgium (who made the special roof structure) and he confirmed that this is indeed the only one.

The US trim, however, I found so ugly that I made a European one again.

The special feature is the roof structure: the roof is removable in 3 parts (front part - like a Baur, middle section and rear window) .The big advantage in terms of use is that you just have a glass rear window and also see more than just moving spots All 3 parts can be stored in the trunk.

I.v.m. emigration now for sale.

At the time I had the bottom block overhauled and had the head revised and edited by racing boy Boy Huizer and had a somewhat sharper Schrick camshaft (I mean 272 degrees). Recently I have the distribution / water pump done and the entire inhibitorij renewed / overhauled.

Last summer (which was fortunately long and dry so that we could drive daily) we toured Europe for 2 months as a farewell. During that period, there was no fault with the car. He just turned out to be extremely reliable.

Equipped with all kinds of tasty options:

- original leather two-tone Recaro sports interior
- Alpina Tellerbak (from a C1)
- Alpina steering wheel (zgan)
- 5-bin
- electric mirrors Left & right
- power steering
- Alpina wheels 15 "(the REAL, with ET12 and so 6J before and 7J behind, as it should be)
- Alpina front spoiler
- FOHA rear spoiler
- Alpina chassis (Bilstein / Eibach)
- Alpina adjustable backstab (thicker and adjustable, see photos)
- Alpina sperdiff however WITHOUT the Alpina diffdeksel because I have sold because it did not fit when the standard exhaust was still there.
- Alpina exhaust (or the replacement recognized by the Alpina-Meinheimschaft because the original is no longer available) so the sound is all right :-)

Minnies:
- Clear paint on some spots damaged
- rust on the rear bumper
- first minute cold running he runs a little slow idle (not even noticing in summer)

Everything works and functions nicely and since I also possessed various Alpina's I can report that you will not find an E21 that is tighter around the corner than this one. With the fantastic sound as icing on the cake!



Beschrijving

Een écht unieke (hier is er dus idd maar één van) E21 323i in goede staat.

ooit (ca. 2001) kocht ik deze auto in een opwelling want zonder direct te weten wát het was, wist ik wel zeker dat het hier iets bijzonders betrof. Na lang zoeken en op veel dichte deuren kloppen kwam ik er achter dat het een prototype betreft van een project dat ooit gestart is geweest door Toine Hezemans (toenmalig BMW-fabriekscoureur) met het doel deze auto's in een bepaalde oplage te exporteren naar de USA. Hij was ook geheel in USA-trim toen ik de auto kocht. Destijds heb ik de directeur van Indupol in België (die de bijzondere dakopbouw gemaakt hebben) gesproken en die bevestigde dat het inderdaad om dit enig exemplaar gaat.

De USA-trim vond ik echter zó lelijk dat ik er weer een europeaan van gemaakt heb.

Het bijzondere is de dakopbouw: het dak is in 3 delen uitneembaar (voorste deel -zoals bij een Baur-, middendeel en achterruit. Hét grote voordeel qua gebruik is overigens dat je gewoon een glazen achterruit hebt en ook wat meer ziet dan alleen maar bewegende vlekken. Alle 3 de delen kunnen in de kofferbak opgeborgen worden.

I.v.m. emigratie nu te koop.

Indertijd heb ik het onderblok laten reviseren en de kop laten reviseren en bewerken door racerij-tuner Boy Huizer en laten voorzien van een wat scherpere Schrick nokkenas (ik meen 272 graden). Recent heb ik de distributie/waterpomp laten doen en de gehele remmerij vernieuwd/gereviseerd.

Afgelopen zomer (die gelukkig lang én droog was zodat we dagelijks open konden rijden) 2 maanden lang mee door Europa getourd bij wijze van afscheid. In die periode geen enkele storing gehad aan de auto. Hij is gewoon uiterst betrouwbaar gebleken.

Voorzien van allerlei smakelijke opties:

- origineel lederen two-tone Recaro sport-interieur
- Alpina Tellerbak (van een C1)
- Alpina stuur (zgan)
- 5-bak
- elektrische spiegels Links & rechts
- stuurbekrachtiging
- Alpina wielen 15" (de ECHTE, met ET12 en dus 6J voor en 7J achter, zoals het hoort)
- Alpina voorspoiler
- FOHA achterspoiler
- Alpina onderstel (Bilstein/ Eibach dus)
- Alpina verstelbare achterstabi (dikker en verstelbaar, zie foto's)
- Alpina sperdiff echter ZONDER het Alpina diffdeksel want die heb ik verkocht omdat die er niet op paste toen de standaard uitlaat er nog onder zat.
- Alpina uitlaat (cq de door de Alpina-gemeinschaft erkende vervanger omdat het origineel niet meer te krijgen is) dus het geluid is helemaal in orde :-)

Minnetjes:
- Blanke lak op een paar plekjes beschadigd
- roest op de achterbumper
- eerste minuut koudloop loopt hij wat langzaam stationair ('s zomers niet eens te merken)

Alles werkt & functioneert netjes en aangezien ik ook diverse Alpina's bezeten heb kan ik melden dat je geen E21 vindt die strakker de hoek om gaat dan deze. Met het fantastische geluid als kers op de taart!


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1342530407-323i-e21-prototype-cabrio-hardtop.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&utm_source=..

No comments:

Post a Comment